Hoe gaat ‘t eraan toe op een wielerbaan?

Datum: 16 februari 2020

Tijdens de informatieavond met de buurtbewoners van ’t Maasveld (maandagavond 27 januari 2020) besteedden we extra aandacht aan het onderwerp ‘wielerbaan’. Want hoe gaat het er eigenlijk aan toe op zo’n wielerbaan?  Wielrenner én omwonende Jeroen van Rijt en wielrenner Stephan Muijres deelden enthousiast hun ervaringen. Een verhaal dat buurtbewoners, met het oog op de toekomstige ontwikkeling van de veilige wieleromgeving op ’t Maasveld, als verhelderend beschouwden. En juist daarom  delen we dit verhaal graag breder. Jeroen en Stephan aan het woord: van komst per fiets naar de baan tot trainingsavonden, van geluid tot evenementen, van natuurlijke inrichting tot een kijkje nemen op de baan.

We zijn twee fanatieke wielrenners en beiden lid van ‘t Naers Peloton: een recreatieve fietsclub, ook wel toerclub”, vertelt Jeroen van Rijt. Stephan Muijres vult aan: “Ik ben ook lid van Cycling Team Limburg. Deze club is er zowel voor de breedtesport (red. sport/bewegen voor iedereen met een recreatieve bedoeling) als de wedstrijdsporters. Jeroen en ik fietsen overigens niet alleen op een racefiets, maar ook op mountainbike (MTB). Ikzelf doe ook nog cyclocross (CX). Een cyclocrossfiets is bijna hetzelfde als een racefiets maar dan voor veldrijden. We nemen allebei regelmatig deel aan (trainings)wedstrijden die georganiseerd worden op  een (wieler)baan. Dat is voor ons met name de baan in Venlo. Een baan die qua gebruik in grote lijnen vergelijkbaar is met de toekomstige veilige wieleromgeving in Neer. Vandaar dat we graag ons verhaal delen om mensen een (beter) beeld te geven van een wielerbaan.“

Gebruikerservaring
Jeroen: “Vanuit 't Maasveld is ons gevraagd deel te nemen in de commissies die die zich buigen over de veilige wieleromgeving op ’t Maasveld. We zitten allebei in de commissie MTB en cyclocross en Stephan zit ook in de commissie wielerbaan. Wij brengen graag onze kennis en ervaring in. En we doen ook nieuwe kennis op. Samen met enkele andere commissieleden, waaronder Edwin van Pol, Hans Boonen en Lion de Wit, hebben we diverse banen in Nederland bezocht.”

Praktijk
Stephan: “Uit enkele reacties die we horen en lezen blijkt dat er een ander beeld is van een wielrenbaan dan in de praktijk meestal het geval is. Als je op internet zoekt op ‘wielrenbaan’, krijg je gelijk afbeeldingen te zien van een Olympische wielrenbaan met grote tribunes. Dat is natuurlijk niet een wielrenbaan, zoals wij die gebruiken of straks in Neer komt. In Venlo op de Herungerberg is de baan een ovaal van asfalt in een bosrijke omgeving naast andere sportvelden (hockey en voetbal).”

Verkeer
Stephan: “Over het verkeer leven er ook vragen. En om een misverstand direct uit de weg te helpen: fietsers (wielrenners, MTB-ers en cyclocrossers) komen, als het even kan, met de fiets en zo min mogelijk met de auto! Het plaatsen van de fiets op de fietsendrager van de auto en vervolgens naar de baan rijden kost net zoveel tijd als er heen fietsen. Binnen een straal van circa 30 minuten fietsen (20 km) komen ze voor overgrote merendeel met de fiets. En ja, zoals overal, geldt ook hier: enkele uitzonderingen daargelaten. Ook in Venlo zijn er enkele personen die bijna altijd met de auto (fietsers, juryleden en toeschouwers) komen. Maar dat aantal is zeer gering. Van de gemiddeld 60 deelnemers komt ongeveer 10 à 15 % met de auto. Ook die komen en gaan geleidelijk. De BMX’ers, die ook in Venlo trainen, vormen overigens een aparte categorie. Met een BMX-fiets kun je namelijk niet prettig ‘gewoon’ fietsen. Die komen altijd met de auto. Overigens, in Neer komt géén BMX-baan.”

Met de fiets naar de baan
Stephan vervolgt: “Naast het tijdsaspect is er nog een voordeel om met de fiets naar de baan te gaan en niet met de auto: je hebt direct een warming-up te pakken voordat je start. Op de donderdagavond nemen we deel aan de amateur-trainingswedstrijden. Ik fiets vanuit Nunhem, ongeveer 30 kilometer, en Jeroen vanuit Neer, ongeveer 27 kilometer, naar de baan in Venlo. De wielrenners komen vanaf ongeveer 18.40 uur het park op. Ze rijden rustig naar de baan omdat ze alle energie nodig hebben voor de wedstrijd of training. Wij arriveren zelf meestal zo’n vijf minuten voordat de wedstrijd begint. Om 19.00 uur starten we met z’n allen de trainingswedstrijd. De gemiddelde snelheid is circa 45 kilometer per uur. Gelijk aansluitend aan de wedstrijd is de huldiging van de winnaar, waarna wij weer direct vertrekken: rond 20.20 uur. Het vertrek gaat heel gemoedelijk. Logisch, de wielrenners  hebben inmiddels de meeste energie al verloren tijdens de training. Om 20.30 uur is het park weer leeg.”

Trainingsavonden
Jeroen vertelt aansluitend meer hoe een trainingsavond er uit ziet. “In Venlo zijn vier categorieën trainingsavonden. Voor:
1. kinderen/jeugd
2. handbiken
3. recreanten
4. amateur wedstrijdrenners.

Wielerjeugd
“Bij de wielerjeugd staat ‘opleiding’ centraal. Hoe te fietsen? Niet zomaar fietsen. Echt trainen.  Echt techniek leren”, vertelt Stephan.

Handbiken
“Er zijn ook trainingen met een handbike. Handbiken is een sport die onder andere wordt beoefend door personen met een motorische beperking. Bij het handbiken fiets je op armkracht.”

Recreanten (toerfietsers)
“De recreanten fietsen één uur in een gelijkmatig tempo (met een maximum snelheid) en de laatste tien ronden rijden ze in eigen tempo. In Venlo nemen per keer ongeveer 60 renners hieraan deel,” vertelt Jeroen.

Amateur wedstrijdfietsers
Stephan: “Ook de renners in deze categorie fietsen één uur en tien ronden. Elke renner krijgt een rugnummer. Vanaf het begin mag iedereen zijn eigen tempo rijden. Er geldt geen maximum snelheid. Het is zaak om te proberen een ronde voorsprong te nemen. Onderweg zijn er sprints. Na een uur wordt gekeken of er renners zijn die een ronde voorsprong hebben. In dat geval mag de rest (het peloton), nog maar vijf ronden rijden, die sprinten voor hun plek. Degenen die een ronde voorsprong hebben mogen de tien ronden afmaken en sprinten voor de overwinning. Daarna volgt de huldiging van de winnaar op het podium. Ook hier is in Venlo een opkomst van zo'n 60 personen.“

Tijdregistratie en uitslag
“Van de trainingswedstrijden bij de amateur wedstrijdrijders wordt een klassement bijgehouden. In Venlo noteren mensen langs de kant de uitslag van de wedstrijden. De uitslagen zijn daarom niet altijd even nauwkeurig”, vervolgt Jeroen. “In Neer willen we daarom met een tijdregistratie gaan werken: elke renner krijgt een transponder/chip. Op de finishlijn wordt, in het asfalt, een lus verwerkt. Als iemand over de finishlijn komt, registreert het systeem dit automatisch. Zo heb je direct de uitslag. Ook de tussenstanden zijn direct zichtbaar. Bij De Stofwolk in Eibergen, een andere baan die we bezochten, werd zelfs met leiderstruien gewerkt. De sportieve waarde spreekt veel wielrenners aan. ”

Reguliere trainingsavonden zonder muziek en speakers
“Wielrenners zelf produceren weinig geluid. Een training(swedstrijd) is een intensieve bezigheid en we kunnen onze energie beter aanwenden. In  Venlo is tijdens reguliere trainingsavonden een speaker aanwezig die af en toe een tussenstand doorgeeft en op de achtergrond muziek afspeelt.

In Neer draaien we tijdens reguliere trainingsavonden géén muziek en is er ook géén speaker aanwezig. De digitale tijdregistratie spreekt voor zich.”

Beperkt aantal wielerevenementen en wedstrijden
Naast trainingsavonden en trainingswedstrijden zijn er ook wielerevenementen en wielerwedstrjiden. Stephan vertelt: “Als ik naar Venlo kijk, daar is het aantal wielerevenementen zeer beperkt. Voor de beeldvorming: bij een wielerevenement dat qua belasting gelijk staat aan een schuttersfeest of penaltytoernooi, dan heb je het bijvoorbeeld al over een Nederlands Kampioenschap. Het is maar de vraag of dat ooit haalbaar en wenselijk is om te kunnen en willen organiseren.”

“In Venlo zijn de wielerwedstrijden in verschillende leeftijdscategorieën. Elke leeftijdscategorie rijdt maar één wedstrijd. De renners komen tijdig van te voren, rijden hun wedstrijd en vertrekken weer. Zo zal het in Neer straks ook gaan. Wielrenners zijn vrij individueel ingesteld. Ze doen hun ding en zijn weg. De wielersport is een zeer zware enerverende sport en vergt veel van een lichaam. Er is geen feesttent waar de hele dag en avond ronkende muziek uitkomt. Wel zal er een speaker zijn met lichte muziek op de achtergrond, dat is met een voetbaltoernooi bijvoorbeeld ook. Overigens, de MTB- en CX-wedstrijden vinden plaats op het daarvoor bestemde deel van ’t Maasveld.” (red de slierten op de tekening, grenzend aan de Waije)

Beter reguleerbaar geluid én verlichting
Met de ontwikkeling van ’t Maasveld vervangt een beter reguleerbare geluidsinstallatie de huidige omroepinstallatie van de voetbalclub. Dat kan alleen maar een verbetering voor omwonenden opleveren ten opzichte van de huidige situatie. En dat geldt ook met de nieuwe led-verlichting, die veel beter te richten is ook.

Asfalt en groen
Jeroen: “Een ander punt waar we graag nog even bij stilstaan, is het asfalt. Een wielrenbaan is inderdaad een baan van asfalt. Bij de toekomstige baan in Neer komt langs de wielrenbaan een groene uitloopstrook (zie ook eerdere foto). Natuurlijke, gemengde, hagen (ongeveer 1.20 meter hoog) gaan, aan beide zijde van de baan, de afscheiding vormen. Langs de afscheidingshaag kunnen gerust bomen of andere beplanting staan. “

De bomen langs de Waije, het Ligteveld en de Maasweg blijven behouden. Tussen het evenemententerrein en de wielerbaan komt overigens een vijf meter brede bosplantsoenstrook.

Natuurlijke en bloemrijke omgeving MTB/CX-baan
“Bij de MTB/CX-baan gaan we voor een natuurlijke inrichting met een bloemrijke omgeving. Op de foto die we tijdens de presentatie lieten zien (zie hiernaast), kwam dit al naar voren. De renners moeten daar het gevoel krijgen alsof ze door de natuur fietsen. Hindernissen worden veelal met natuurlijke materialen, waaronder hout, uitgevoerd.”  

Uitnodiging bezoek trainingswedstrijd ‘Wae gaon nao de wielerbaan’
“Wae gaon nao de wielerbaan’, zeggen wij als we gaan fietsen. Stephan: “Kom eens op een trainingswedstrijd op donderdagavond in Venlo kijken en ervaar, naast onze woorden, zelf hoe het er in de praktijk aan toe gaat. In april starten we daar weer.” Jeroen vult aan: “Wij willen gerust een keer mee gaan om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Overigens mag dat ook op andere momenten, als er behoefte is aan nadere uitleg of vragen die leven. We zijn te bereiken via info@hetmaasveld.nl. “  

Een impressie van een trainingsactiviteit op een wielerbaan? Klik dan hier.